Język korzyści jest wykorzystywany jeden z najskuteczniejszych sposobów komunikacji w sprzedaży. Skupia uwagę klienta na profitach, które będzie czerpał po zakupie produkt i obecnie jest zdecydowanie lepiej postrzegany od tradycyjnych form prezentacji.

 

Zastanawiasz się, dlaczego pewne produkty kupujemy, mimo że nie są nam w ogóle potrzebne? Sprzedawcy wzbudzają w nas potrzebę zakupu. Na pewno, interesuje cię sposób, w jaki wzbudzić ową chęć do zakupu. Dla wyjaśnienia tej kwestii, omówimy ważną technikę sprzedażową. Przez lata funkcjonowały różne określenia tej metody. W dużej mierze jest ona używana w storytellingu, speech liftingu i content marketingu. To język korzyści. W tym wpisie skupimy się na podstawach zagadnienia i opiszemy na czym polega dobry język korzyści.

 

Z tego wpisu dowiesz się:

 

Czym jest język korzyści w sprzedaży?

 

Język korzyści to słowa, zwroty, wyrażenia skierowane do klienta, ułatwiające prezentację produkt lub usługę. Metoda sprzedaży oparta na stosowaniu języka korzyści polega na wydobyciu specyficznych cech i zalet produktu w połączeniu z podkreśleniem korzyści, jakie klient może dla siebie uzyskać, decydując się na korzystanie z Twojej propozycji – czyli na zakup.

Język korzyści jest szeroko wykorzystywany w kontekście sprzedaży i reklamie. Jeśli trafnie sformułujesz hasło sprzedażowe, osiągniesz efekt w postaci zwiększonej liczby podjętych decyzji zakupowych. Technika ta, ma za zadanie wywołać pożądane zachowania klienta.

Na przykład, wyobraź sobie, że prowadzisz firmę szkoleniową. Masz do rozdysponowania budżet, który chcesz przeznaczyć na konkurs dla nowych klientów. Którego zwrotu użyjesz, aby przyciągnąć jak największą liczbę chętnych?

1. Wygraj x zł na świetne szkolenie!
2. Co godzinę losujemy zaproszenia na dowolne szkolenie!

W którym przypadku klient ma większe szanse żeby wygrać? W obu takie same, jednak tutaj kluczowy jest sposób komunikacji. Mimo to, mamy wrażenie, że większe szanse są w w drugim przypadku, prawda? Jak widzisz, podany przykład, potwierdza definicję języka korzyści. Otóż język korzyści to technika perswazji, która skupia się na korzyściach odbiorcy.

 

 

 

Co to jest CZK – Cecha Zaleta Korzyść?

 

W procesie sprzedaży wykorzystywany jest schemat Cecha – Zaleta – Korzyść. Jak powinien on być stosowany przez sprzedawcę? Punktem wyjścia jest wybrana cecha produktu, z której bezpośrednio wynika jego zaleta. Z zalety wynikają korzyści możliwe do osiągnięcia przez klienta.

Cechy i zalety opisują dany produkt lub usługę. Cecha określa właściwości fizyczne (wielkość, kolor, parametry techniczne, opakowanie, warunki sprzedaży itp.), natomiast zaleta właściwość funkcjonowania, czyli wskazanie, w jaki sposób produkt lub usługa posiadający daną cechę może być użyteczny dla klienta.

 

 

Posługiwanie się językiem korzyści w praktyce

 

Przyjrzymy się poniższym przykładom:

„Kalendarze osobiste wydajemy w skórzanych okładkach [cecha], co sprawia, że są trwałe [zaleta].”

„Nasze czasopismo współpracuje z prawnikami specjalizującymi się w prawie pracy [cecha], więc treść artykułów jest zgodna z aktualnym stanem prawnym [zaleta].”

„Biuro Obsługi Klienta jest czynne również w weekendy [cecha], a zatem można się z nami skontaktować w dowolnym momencie [zaleta].”

Produkt lub usługa mogą mieć wiele istotnych cech, a co za tym idzie – wiele zalet. Prezentując swoją ofertę wybierz te, które mogą być istotne z perspektywy konkretnego klienta, mają dla niego największe znaczenie. W trakcie rozmowy używaj języka korzyści. Pokaż, co zyska klient korzystając z produktu lub usługi, a głębiej – z danej cechy i zalety.

Jak sprzedawać językiem korzyści?

 

Korzyść, którą osiąga klient wynika z cech produktu i jego zalet. Jeśli sprzedawca wie, jaka jest diagnoza potrzeb klientów i jest zorientowany czego poszukują klienci, by zaspokoić owe potrzeby to może świadomie stosować język korzyści. Bazując na potrzebach klientów, sprzedawca może trafniej dobierać cechy produktu oraz zalety, a następnie przedstawiać korzyści wynikające z nich.

Skuteczność opracowanej tą metodą prezentacji oferty jest dużo wyższa, niż w przypadku skupiania się wyłącznie walorach produktów. Szybciej i łatwiej można zwiększyć sprzedaż, a o to przecież ostatecznie chodzi!

Korzystając ze schematu Cecha – Zaleta – Korzyść, stosuj zwroty, które podkreślą korzyści, np.

  • Dzięki temu…
  • Zapewni…
  • Pomoże…
  • Umożliwi…
  • Gwarantuje…
  • Pozwoli na…
  • Przyspieszy…
  • Ograniczy…
  • Zwiększy…
  • Ułatwi…

Aby język korzyści właściwie odegrał swoją rolę, to znaczy stał się pomostem komunikacyjnym między Tobą a Twoim klientem w procesie sprzedaży, korzyści powinny być odpowiedzią na rzeczywiste potrzeby klienta. Może to być potrzeba poczucia bezpieczeństwa, komfortu i wygody (użytkowania, kontaktu), jakości (produktu, obsługi), oszczędności (czasu, pieniędzy), potrzeba prestiżu… Poznaj je, zanim zaczniesz mówić o swojej ofercie!

 

 

Zwroty sprzedażowe – przykłady

„Wszystkie kalendarze osobiste wydajemy w skórzanych okładkach [cecha], co sprawia, że są eleganckie [zaleta]. Dzięki temu ma Pan pewność, że Pana handlowcy będą prezentować się profesjonalnie na spotkaniach z klientami [korzyść].”

„Nasze czasopismo współpracuje z prawnikami specjalizującymi się w prawie pracy [cecha], więc treść artykułów jest zgodna z aktualnym stanem prawnym [zaleta]. Gwarantuje to Panu, że korzystając z naszych wzorów pism i umów, działa Pan zgodnie z obowiązującymi przepisami [korzyść]

„Biuro Obsługi Klienta jest czynne również w weekendy [cecha], a zatem można się z nami skontaktować w dowolnym momencie [zaleta], co umożliwi płynność realizacji Pana zamówień [korzyść].”

Obecnie, język korzyści jest jedną z podstawowych technik komunikacji w sprzedaży, w tym sprzedaży telefonicznej. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o sprzedaży przez telefon przeczytaj wpis: 4 sposoby na zwiększenie sprzedaży przez telefon.

 

 

Język korzyści – najczęściej popełniane błędy

 

Stosujesz język korzyści w kontaktach z klientami, jednak nie przynosi on pożądanego efektu? Sprawdź, gdzie popełniasz błąd!

1. Unikaj ogólników. Żaden produkt nie jest dla wszystkich. Weź pod uwagę, że to co dla jednych klientów jest zaletą, inni mogą uznać za wadę. Aby wiedzieć więcej na temat swoich klientów, stawiaj im pytania. Wykorzystaj do tego formularze www lub chat zintegrowany z Messengerem. Sprawdź jak zrobić przy użyciu systemu do obsługi klienta.

2. Wzbudzaj pozytywne skojarzenia. Pamiętaj, język korzyści nie polega na wymienianiu cech lub funkcji produktu. W rozmowie z klientem, skup się na zobrazowaniu korzyści i wywołaniu emocji. Wspomnij znane mu sytuacje np. codzienną drogę do pracy, wakacje, urodziny kogoś bliskiego. W ten sposób, klient skupi uwagę na swojej potrzebie. Dodatkowo, łatwiej przypomni sobie Twoje słowa, rozważając kupno.

3. Miej indywidualne podejście do Twojego klienta. Każdy klient postrzega inaczej te same korzyści. To znaczy, że ten sam produkt może być doceniony za cenę, markę lub po prostu jest niezbędny. Na przykład wybór telefonu – jedni wybierają markę, inni patrzą na jego cenę a inni tylko ze względu na funkcjonalność. Sprzedawca powinien poznać potrzeby, oczekiwania i motywację klienta do zakupu.

 

Klienci lubią kupować. Nie lubią gdy ktoś im coś sprzedaje.