Na sukces w biznesie składa się kilka różnych czynników. Jednym z najważniejszych jest z całą pewnością pozyskanie nowych klientów i zbudowanie z nimi długotrwałej relacji. Ale jak zdobyć klientów? Jakie są metody i dobre praktyki? Przygotowaliśmy na ten temat serię wpisów.

 

Z tego wpisu dowiesz się:

 

Przeczytaj też: Jakie strategie wykorzystać do pozyskiwania nowych klientów?
Znajdziesz w nim listę działań skutecznych przy pozyskiwaniu nowych klientów!

 

Powiedzenie „człowiek ujawnia swoją osobowość w sposobie traktowania innych”, można odnieść także w stosunku do firm. Do pozyskania nowego, lojalnego klienta wystarczy czasami niewiele. Warto słuchać, co klient mówi, postarać się rozwiązać jego problemy i traktować go z szacunkiem. Dzięki temu klient zamiast do konkurencji zawsze wróci do Ciebie, a Twoje wyniki sprzedażowe będą coraz wyższe.

Zadowoleni klienci nie tylko są w stanie zostawiać więcej pieniędzy w Twojej firmie, lecz także polecać ją na zewnątrz. Marketing zapewni Ci darmową reklamę, która zaowocuje pozyskaniem nowych klientów. Ponadto pozytywne opinie zapewniają tworzenie dobrego wizerunku firmy, dzięki czemu wyróżnisz się wśród konkurencji i zyskasz nad nią przewagę.

 

 

Jak poprawić jakość obsługi klienta

 

Pozyskuj klienta, oferując mu wyjątkową wartość

Żeby zapewnić sukces swojej firmie, nie wystarczy mieć najlepszych produktów czy usług. Olbrzymie znaczenie ma także czynnik ludzki oraz indywidualne podejście do klienta. Często jedynym punktem ich styczności z ludźmi w Twojej firmie jest infolinia, dlatego tak istotne jest inwestowanie w jakość obsługi w tym kanale kontaktu. Klienci oczekują, że po zakupie produktów lub usług, otrzymają rzetelną pomoc w razie problemów.

Wartością dla klienta może być chociażby indywidualne podejście do niego. Klient z pewnością pozytywnie zareaguje, gdy konsultant odbierając telefon przywita go zwracając się do niego po imieniu. Nowoczesne systemy call center potrafią identyfikować numer telefonu dzwoniącego, dlatego warto postawić na takie rozwiązanie.

Dodatkową wartością może być także szybkość obsługi klienta. Warto postawić chociażby oprogramowanie do obsługi klienta contact center, które pozwoli konsultantom widzieć całą historię kontaktów z klientem podczas rozmowy. Umożliwia to błyskawiczne zaznajomienie się z ostatnimi zgłoszeniami, czy historią zakupów. Innym przykładem jest także zautomatyzowany chat na stronie internetowej. Pozwala on automatycznie odpowiadać na większość pytań klientów, co usprawnia nie tylko ich obsługę, lecz także odciąża od tych zadań konsultantów.

 

Bądź szczery i transparentny wobec klientów

Nie jest pozyskać nowych klientów raz i o nich zapomnieć. Ważne jest, żeby klient po zakupie był zadowolony i wrócił po kolejne produkty i usługi. Żeby do tego doszło, warto być szczerym podczas procesu zakupowego. Bycie szczerym w handlu oznacza przede wszystkim budowanie lepszej relacji z kupującym. Szczerość w biznesie zdecydowanie bardziej uwiarygodnia sprzedającego. Pokazuje, że nie ma on nic do ukrycia, co tworzy pozytywny obraz firmy, w której pracuje.

Klienci czują się bardziej komfortowo, jeśli wiedzą dokładnie, czego mogą się spodziewać. Jeśli wiesz, że to, co oferujesz ma wady, nie warto ich zatajać. Zdecydowanie lepiej uprzedzić Twojego partnera o możliwych niedogodnościach, lecz przy okazji zapewnić o błyskawicznym czasie reakcji na usterkę. Klient z pewnością bardziej doceni transparentne podejście niż niemiłą niespodziankę, gdy nie powiesz mu o często psujących się częściach w oferowanych produktach.

Przykładem transparentnego podejścia jest chociażby odbieranie telefonów od klienta, nawet w sytuacjach krytycznych. Jeśli dostarczona do niego usługa nie działa poprawnie, najgorszą rzeczą, którą może zrobić konsultant jest unikanie kontaktu z dzwoniącym. Zdecydowanie najlepszą reakcją jest wysłuchanie klienta, a następnie możliwie rzetelna odpowiedź i reakcja na napotkany problem. W takiej sytuacji należy możliwie szybko zaproponować rozwiązanie i poinformować o czasie potrzebnym na zażegnanie problemu.

 

 

jakość obsługi klienta

Zapewnij doskonałą obsługę klienta

Według badań BigCommerce, ponad 7 na 10 konsumentów uważa, że pozytywne opinie o marce sprawiają, że bardziej ufają marce. Pokazuje to czarno na białym, że warto inwestować w wysoki poziom obsługi klienta! Dzięki zdobywaniu pozytywnych recenzji przyciągniesz dodatkową sprzedaż i pozyskasz nowych klientów. Dlatego tak istotne jest inwestowanie w jakość obsługi. Jak to zrobić?

Przede wszystkim zadbaj o swoich pracowników. Szkolenia nie powinny być smutną koniecznością, a szansą na rozwój zarówno pracowników, jak i Twojej firmy. Konsultant, który ma dużą wiedzę i doświadczenie, będzie najlepszym możliwym ambasadorem Twojej marki. Pamiętaj, że są oni często jedynymi osobami w przedsiębiorstwie, którzy mają bezpośredni kontakt z kupującym!

O jakość obsługi zadbasz także dzięki technologii. Odpowiedni system call center pozwoli Twoim pracownikom sprawnie poruszać się po kartach z danymi klientów, dzięki czemu ich obsługa będzie łatwiejsza i skuteczniejsza. Technologia pomoże Ci także w odpowiednim kolejkowaniu połączeń i zapewni, że klient z konkretnym problemem trafi do odpowiedniego działu. Odpowiednio zaprojektowane drzewo IVR powinno służyć za przewodnika i pokazać najkrótszą drogę do rozwiązania problemu, z jakim dzwoni klient.

 

Zdobywaj nowych klientów, działając etycznie

Klienci zdecydowanie bardziej ufają firmom, które stawiają na etyczne działania. Budowanie wizerunku firmy przyjaznej klientom przekłada się na pozytywny odbiór wśród kupujących i pozwala wyróżnić się na tle konkurencji. Ponadto etyczne zachowanie bezpośredni przekłada się na wyniki sprzedażowe w firmie i zapewnia pozyskanie nowych klientów.

Takie działanie powinno charakteryzować się kilkoma cechami. Działająca etycznie firma nie powinna angażować się w spory i eskalować problemów. Istotne jest umiejętne zarządzanie problemami i zażegnywanie ich w możliwie nieinwazyjny sposób. Etyka w biznesie to przejrzyste zasady działania zarówno z partnerami, dostawcami, jak i klientami. Pozwala to na unikanie konfliktów oraz zapewnia pozytywny odbiór wśród ludzi. Etyka to także brak oczerniania konkurencji, unikanie manipulacji klientami oraz utrzymywanie zasady uczciwości podczas procesu sprzedażowego. Jak pozyskać nowych klientów w inny sposób? Przejdźmy do kolejnego akapitu!

 

Buduj relacje z klientami

Jak budowanie relacji wpływa na pozyskanie nowego klienta? Lojalny klient to najlepszy klient. Prowadząc firmę warto skupić się na tym, by kupujący chcieli wrócić właśnie do Ciebie. Dlatego tak istotne jest poświęcenie czasu na poznanie swoich biznesowych partnerów podczas procesu pierwszej sprzedaży. Im lepiej poznasz klienta i im lepiej zrozumie on filozofię Twojej firmy, tym lepsza będzie Wasza relacja w przyszłości. Dzięki temu zyskasz lojalnego partnera nie tylko przy pierwszym zakupie, lecz zostanie z Tobą na dużo dłużej.

Warto stawiać na indywidualne podejście do kupujących – dzięki temu poczują się docenieni i pozytywnie będą odbierać Twoją markę. Warto zadbać o przejrzystość i transparentność podczas rozmowy z klientem. Ponadto dbaj o jakość obsługi. Dzięki temu Twoja firma będzie pozytywnie odbierana wśród konsumentów, co przełoży się na ich lokalizację.

 

Jak pozyskać klientów – podsumowanie

Pozyskanie nowych klientów stanie się łatwiejsze, jeśli będziesz trzymał się kilku prosty zasad. Znajdziesz nowych partnerów zapewniając dodatkową wartość swoich usług. Warto wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i zapewnić dodatkowe udogodnienia w procesie ich obsługi. Przyciągniesz dodatkowych partnerów, także jeśli postawisz na przejrzystość swoich działań oraz pokażesz, że działasz etycznie. Warto być szczerym i pokazywać pełen obraz oferowanych usług, co przełoży się na zaufanie i długotrwałe relacje z konsumentami i partnerami biznesowymi.

Wprowadzenie tych zasad w życie nie jest trudne, lecz wymaga trochę pracy i wysiłku. Przede wszystkim nie bój się inwestować w ludzi! Dbaj o to, by każdy z Twoich konsultantów był odpowiednio przeszkolony i miał dostęp do odpowiednich narzędzi. Nawet najlepsi pracownicy nie zapewnią sukcesu, jeśli nie zapewnisz odpowiedniego systemu do obsługi, który usprawni ich pracę. Pamiętaj, ze Twoi pracownicy to często najważniejsze ogniwo całego biznesu – są oni twarzą i głosem Twojego przedsiębiorstwa i mają bezpośredni kontakt z klientami. Odpowiednio zainwestowane pieniądze szybko się zwrócą, jeśli zaufasz technologii i Twoim konsultantom! Dzięki wprowadzeniu w życie wymienionych wskazówek Twoja pozyskasz wielu nowych klientów, a słupki sprzedażowe poszybują w górę!