Kryzys gospodarczy znów puka do drzwi. W takiej sytuacji każdy właściciel firmy zastanawia się, co zrobić. Jak zminimalizować straty i jak generować leady?

 

 

Z tego wpisu dowiesz się:

 

 

Czy można pokonać kryzys?

 

Wojna w Ukrainie oraz galopująca inflacja zachwiały światową gospodarką. Kryzys kolejny raz staje się realnym zagrożeniem dla wielu przedsiębiorstw. Zła sytuacja ekonomiczna i wstrzymanie się firm od inwestycji wpływa na skalę sprzedaży produktów, usług oraz pozyskiwanie nowych klientów. W jaki sposób przedsiębiorcy powinny postępować w takich okolicznościach? Co mogą zrobić, aby utrzymać stabilność finansową? Co może pomóc przetrzymać im trudne czasy?

Głównym celem biznesu są klienci. Pozyskiwanie nowych, jak i obsługa stałych nabywców pozwala przetrwać na rynku i sprostać konkurentom. A jak generować leady w dobie kryzysu? W pozyskiwaniu klientów oraz w ich utrzymywaniu pomaga marketing i innowacje. Jednak w chwili gospodarczej recesji wielu przedsiębiorców uważa te funkcje biznesowe za zbędne wydatki. Marketing nie otrzymuje wystarczającej uwagi, tym samym firma nie wykorzystuje wszystkich możliwych kanałów do pozyskiwania leadów. Takie podejście przyczynia się do pogłębiania jej zapaści finansowej.

 

 

Różne oblicza kryzysu w firmie

 

Kolejne dni, tygodnie czy miesiące mogą przynieść zmiany na rynku międzynarodowym, jak i tych lokalnych. W konsekwencji przedsiębiorcy odnotują widoczne spadki wydatków po stronie konsumentów. Spadek popytu wewnętrznego i zewnętrznego oraz obniżenie liczby i wolumenu inwestycji, sprzedaży jest równoznaczne z wyhamowaniem poziomu konsumpcji. Jak generować leady w takich warunkach?

Oprócz tego, nie można zapominać, że recesja gospodarcza niesie za sobą wzrost bezrobocia. Osoby bez pracy, z powodu ograniczonych środków przestają być klientami. Z kolei firmy ograniczają zatrudnienie, ponieważ odnotowują mniejsze zyski oraz zmagają się ze wzrostem cen energii. Kryzys energetyczny jest poważnym zagrożeniem nie tylko dla handlu. Brak dostępności surowców, wyższe stawki za baryłkę paliwa uderzają w przedsiębiorstwa i ich pracowników. Rekordowe ceny za prąd i gaz powodują zamykanie wielu placówek stacjonarnych.

 

 

jak obniżyc koszty call center

 

 

Kryzys wymaga inwestycji w nowoczesne rozwiązania

 

Wiele firm podczas kryzysu gospodarczego popełnia podstawowy błąd. Mianowicie skupia się na przetrwaniu i czeka na poprawę na rynkach lokalnych i międzynarodowych. W celu przyspieszenia wzrostu gospodarczego powinny inwestować w innowacje. Te pokażą, jak generować leady w zupełnie inny sposób. Kluczowe w tej kwestii jest przeznaczenie środków na badania i rozwój. Może mieć to przełożenie na poprawienie jakości obsługi klienta. Proces ten stanie się prostszy i bardziej spersonalizowany poprzez maksymalne wykorzystywanie nowych możliwości technologicznych.

Automatyzacja wpływa na przyspieszenie poszczególnych etapów obsługi. Natomiast zespoły sprzedażowe i marketingowe mogą skupić się na najwyższych priorytetach wśród obecnych i potencjalnych klientów. Mimo wszystko, kryzys gospodarczy jest dobrym momentem na zwiększenie bazy danych. Oczywiście samo zdobycie nowych kontaktów nie oznacza finalizacji transakcji. Choć w niedalekiej przyszłości może to zaprocentować. Pozostanie w stałym kontakcie z potencjalnymi nabywcami nie pozwoli im zapomnieć o ofercie firmy, nawet jeśli w danej chwili nie mogą skorzystać z produktów i usług.

 

 

Zwiększenie kompetencji zespołu firmy dla sprawniejszej obsługi klienta

 

Niezwykle ważnym elementem funkcjonowania firmy w trudnych czasach jest zarządzanie zespołem. Nowe realia rynkowe wymagają dużej elastyczności i podejścia zadaniowego. Realizacji dotychczasowych celów nie będą już sprzyjać stare metody. Skuteczność w dużej mierze powinna opierać się na innowacyjnym know-how. Digitalizacja i automatyzacja procesów wewnętrznych to pierwszy z etapów w skutecznym gromadzeniu i analizowaniu informacji o klientach. Na podstawie uzyskanych danych szkolenia pracowników przyniosą spodziewane efekty i przygotują zespół do nowego porządku oraz jak generować leady.

Podczas kryzysu gospodarczego jest nieco więcej czasu do zgłębiania wiedzy na temat nowych zagadnień. Poświęcenie tego czasu na wytłumaczenie nieznanych zjawisk ekonomicznych i społecznych zwiększy pewność konsultantów w kontakcie z klientami. Odczuwanie mniejszego stresu przed trudnymi sprawami zwiększy skuteczność ich rozwiązywania. Istotne będzie też położenie większego nacisku na problemy sygnalizowane przez konsumentów. Wdrożenie takich rozwiązań jak: ankieta oceny jakości obsługi, możliwość zostawienia oceny, to wszystko pomoże szybciej zlokalizować nieprawidłowości.

Radzenie sobie z kryzysem nie może ograniczać się do rozdzielania zadań. Ważne jest przedstawienie atrakcyjnej wizji przyszłości firmy, może trudnej, ale realnej do zrealizowania. Wsłuchiwanie się w pomysły na usprawnienia pracowników obsługi klienta zwiększy ich zaangażowanie. Zawirowania w gospodarce, niestabilny rynek pracy, to wszystko nie zwalnia nikogo z myślenia o przyszłości i zmian technologicznych. Przeanalizowanie rzeczywistości rynkowej jest niezbędne do osiągania długofalowych sukcesów. Warto przemyśleć strategię i procesy, aby wiedzieć, jak generować leady. Dzięki czemu nie dojdzie do powtarzania wzorców niemających racji bytu w nowych realiach.

 

automatyzacja w systell contact center

 

 

Zintegrowany marketing, sprzedaż i obsługa klienta w jednym, zautomatyzowanym systemie

 

Kluczowe w walce z kryzysem gospodarczym może okazać się ujednolicenie systemu pracy opartego o jedno narzędzie. To niezwykły atut dla działu marketingu, sprzedaży i obsługi klienta. W pełni zautomatyzowany system przyczyni się do skrócenia czasu oczekiwania klienta na pomoc czy tworzenia kampanii dla zdobycia nowych leadów. W przyspieszeniu takich działań nieoceniona jest sztuczna inteligencja oraz uczenie maszynowe. To nieodłączne elementy automatyzacji, optymalizacji i zwiększenia wydajności procesów wewnętrznych.

Algorytmy analizujące pozyskane dane zasugerują skuteczniejsze działania i przepływy pracy. To najlepsza droga do doprowadzenia potencjalnych klientów do fazy zakupu. Wsparciem przy stosowaniu tej technologii będzie też odpowiednio rozwinięty system CRM. Prawidłowe dane pozwolą zaprogramować odpowiednie automatyzacje. Zbuduje to podstawy pod inteligentne działania marketingowe przyczyniające się do zwiększenia lojalności klientów.

 

 

Jak generować leady w trudnej sytuacji gospodarczej?

 

Punktem wyjścia jest zapewnienie silnej pozycji marki i zgłębianie zachowań konsumentów. Utrzymywanie, zarówno stałego napływu nowych klientów, jak i tych już wcześniej pozyskanych umożliwi w pełni zautomatyzowany system. Tego typu oprogramowanie musi integrować ze sobą wszystkie narzędzia pracy. Przy jednocześnie efektywnym wydawaniu budżetu zwiększy to efektywność działań marketingowców, handlowców i konsultantów contact center.

Firmy w czasie kryzysu nie mogą tylko koncentrować się na swojej podstawowej działalności. Muszą wykorzystywać swoje mocne strony, stale zwiększać swoją przewagę konkurencyjną. Ograniczanie budżetu w rozsądnym zakresie, niezaprzestanie promocji produktów i pozycjonowanie się w roli ekspertów w stosunku do konsumentów zminimalizuje straty.

Jak generować leady? Z pewnością utrzymywanie stałego kontaktu z klientami z wykorzystaniem automatyzacji i sztucznej inteligencji przyczyni się do ich pozyskania. Nie musi to oznaczać znacznych inwestycji i kosztów. Aspekt ten przełoży się na zwiększenie wydajności i możliwości planowania czy zarządzania działaniami w obsłudze klienta. Cyfryzacja procesów pozwala sprostać coraz wyższym wymaganiom rynkowym dotyczącym jakości. Zautomatyzowany system to klucz do przetrwania na rynku, który pomoże w osiąganiu wyśrubowanych wyników nawet w czasach kryzysu gospodarczego.