Jak udoskonalić pracę handlowców i stać się efektywnym menadżerem tego zespołu? W poszukiwaniu odpowiedzi na te pytania pomoże system zarządzania sprzedażą.
W tym artykule przeczytasz o:
- integracji wszystkich kanałów komunikacji w jednym narzędziu
- roli szybkiej informacji dla klienta
- organizowaniu spójnej komunikacji w firmie
- optymalizacji pracy działu handlowego
Jeśli chcesz przeczytać o sposobach na zwiększenie sprzedaży przez telefon, przejdź do wpisu:
4 sposoby na zwiększenie sprzedaży przez telefon
Integracja wszystkich kanałów komunikacji – potrzeba naszych czasów
Każdy z nas jest klientem i podobnie jak inni klienci cenimy sobie komfort, szybkość i mnogość możliwości w dokonywaniu zakupów i korzystaniu z usług. Przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z rosnących wymagań konsumentów. Wiedzą, że kluczem do sukcesu nie jest już tylko dbałość o odpowiedni dobór kanałów i komunikatów, ale integracja wszystkich działań. Gwarantuje to system zarządzania sprzedażą, którego funkcjonalności można dopasować do najbardziej spersonalizowanych potrzeb.
Strategia omnichannel od pewnego czasu stała się niezbędnym fundamentem do sprostania nawykom konsumenckim, jak i reagowania na ich zmiany. Każdy z kanałów komunikacji musi być traktowany w taki sam sposób przez dział obsługi klienta i zespół sprzedażowy. Wielokanałowość to świadczenie usług przy użyciu różnorodnych narzędzi komunikacji. Klient wybierając preferowaną przez siebie formę kontaktu nie może odczuć zmiany jakości komunikacji. Każdy kanał musi działać w oparciu o ten sam zestaw informacji. System zarządzania sprzedażą integrujący wszystkie media, pozwoli precyzyjnie profilować i personalizować nie tylko kontakt, ale także ofertę dla poszczególnych klientów.
Rola szybkiej informacji dla klienta
Obecnie żyjemy w świecie informacji. Często realny świat zastępowany jest tym wirtualnym. Szybkość przepływu danych i komunikatów to standard, który obserwujemy w naszym najbliższym otoczeniu. Nie ma co się dziwić, że skuteczna sprzedaż czy obsługa klienta bez błyskawicznej reakcji na zapytania klientów nie jest możliwa do osiągnięcia. Współczesny konsument lubi być informowany na bieżąco na temat statusu swojego zamówienia czy zgłoszenia. Bieżące informowanie klienta jest nieodzowne, nawet wtedy, gdy ten tak naprawdę nie oczekuje na powiadomienia.
Sprawnie działający system zarządzania sprzedażą pozwala na wdrożenie licznych automatyzacji, które pozwalają wysyłać klientom powiadomienia na temat przebiegu procesu obsługi. Przykładowo, po zakupieniu produktu otrzymają informacje o przebiegu zamówienia. Status określający przyjęcie zamówienia, płatności, pakowanie czy moment wysyłki, to wszystko pozwala konsumentom na zobrazowanie postępowania ich sprawy. Podobnie ma to miejsce w przypadku zgłoszeń w biurze obsługi klienta.
Automatyczne informowanie daje pewność, że konsument ze swoim problemem, prośbą nie został zignorowany i czuje się zaopiekowany. Potencjalna zwłoka np. po dokonaniu płatności wprowadza niepokój, a w przypadku najbardziej zmartwionych klientów – dodatkowy telefon czy wiadomość do contact center.
Spójna komunikacja marki – jak nią zarządzać?
Komunikacja brandu jest kompleksowym i skomplikowanym procesem. To od niej uzależniona jest reputacja marki i wizerunek organizacji w oczach klientów. Spójność wysyłanych komunikatów, jednolity ton odpowiedzi na zgłoszenia ma na celu stworzenie i podtrzymanie pozytywnego obrazu marki. W ten sposób można skuteczniej docierać do grupy docelowej. Zadbać o to, aby sposób komunikacji marki był wyjątkowy, nakierowany na potrzeby konsumentów i spójny we wszystkich kanałach.
System zarządzania sprzedażą pozwala spełnić te wszystkie warunki. Dzięki oprogramowaniu spajającemu wszystkie kanały komunikacji ,możliwe jest szybsze zdobycie zaufania konsumentów. Przy okazji pozwala zadbać o produkt, treści zamieszczane w dostępnych mediach. Wówczas każdy z tych składników wizerunku będzie odzwierciedlać wartości marki.
Jednorodna komunikacja zarządzana przez system, wywiera pozytywne wrażenia na klientach, a często jest narzędziem do budowania wizytówki u potencjalnych nabywców produktów i usług. System zarządzania sprzedażą ułatwia też pracę zespołom handlowym. Optymalizacja wartości marki pozwala trzymać się im tematów rozmów, a tym samym łatwiej osiągać cele sprzedażowe.
Automatyzacja pracy dla bieżącej kontroli wyników i optymalizacja działań zespołów handlowych
Funkcjonalności wspierające workflow jakimi dysponuje system zarządzania sprzedażą, pozwalają działom handlowym na skoncentrowanie się na zadowoleniu klientów. Oprócz tego, wpływają na poprawę wydajności contact center. Automatyzacje wspierają w codziennej pracy menedżerów takich zespołów. Liczne raporty generowane przez system zarządzania sprzedażą, umożliwiają dokonywanie głębszych analiz. Wyciągane z nich wnioski gwarantują skuteczniejsze szkolenia pracowników czy delegowanie ich do poszczególnych zadań.
Wdrożone automatyzacje optymalizują działania zespołów sprzedażowych, poprzez przyspieszenie lub wyręczenie pracowników z powtarzających się czynności. Dodatkowo umożliwiają w wielu przypadkach przejście na pracę zdalną czy zmniejszenie obsady na zmianie.
Dobre zarządzanie czasem konsultantów gwarantuje im możliwość podnoszenia kwalifikacji. System zarządzania sprzedażą pozwala też zaplanować liczne procesy na intensywne sezony sprzedażowe. W tej kwestii niezwykle pomocna okazuje się integracja z bazą CRM, do której dostęp jest możliwy za pośrednictwem kilku kliknięć. Każdy z pracowników ma wgląd do historii klienta, co przydaje się w szybkim tworzeniu grup docelowych w planowanych kampaniach sprzedażowych.
System zarządzania sprzedażą dostarcza wiele przydatnych rozwiązań oraz doskonale agreguje informacje. Jest nieocenionym wsparciem w kampaniach telemarketingowych i ułatwia wyszukiwanie i segmentowanie konsumentów zgodnie z pożądanymi kryteriami. W kontaktach z klientami pracownicy działu sprzedaży mogą zaczerpnąć wiedzy o ich dotychczasowych transakcjach i preferowanych przez nich kanałach komunikacji. Ponadto system generuje wielopoziomowe raporty, co ułatwia menadżerom zarządzanie zespołami. Dzięki temu praca jest lepiej zaplanowana, a przez to bardziej efektywna. To pierwszy krok ku niwelowaniu negatywnych emocji u klientów i poprawy wizerunku marki.