Marketing Automation - przykłady zastosowania | Systell Contact Center
20693
post-template-default,single,single-post,postid-20693,single-format-standard,cookies-not-set,extensive-vc-1.7.7,ajax_fade,page_not_loaded,,side_area_uncovered_from_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.7,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.6,vc_responsive,evc-predefined-style
 

Jak wykorzystać marketing automation w działaniach marketingowych?

Jak wykorzystać marketing automation w działaniach marketingowych?

Marketing automation (MA) to specjalne oprogramowanie, umożliwiające zebranie danych na temat klientów, w celu zwiększenia efektywności sprzedaży. 

Informacje są wykorzystywane do prowadzenia spersonalizowanych, ściśle dopasowanych do zainteresowań i potrzeb klientów, zautomatyzowanych kampanii marketingowych we wszystkich kanałach. Marketing automation, zintegrowane z CRM, umożliwia kompleksowe zarządzanie zaczynając od strony internetowej aż po wspomniane kampanie wielokanałowe. W tym panelu dyskusyjnym ,,Manitu pyta, Manitu radzi” zapytaliśmy Natalię Piątek oraz Adriana Kaczkowskiego, w jaki sposób wykorzystują marketing automation w działaniach marketingowych.

,,Manitu pyta, Manitu radzi” jest to panel dyskusyjny, w którym poruszamy najnowsze i najciekawsze tematy z branży contact center oraz customer service.

Zobacz pozostałe wywiady z ekspertami z cyklu Manitu pyta, Manitu radzi:

Cold calling w B2B – Poradnik dla menedżera.

Jak zbudować lojalność współczesnego klienta?

Czy boty w call/contact center to zagrożenie czy szansa? 

Jakie są największe wyzwania w procesie zdobywania klientów i jak sobie z nimi poradzić?

Marketing Automation w praktyce

Przyjrzyjmy się realnym korzyściom wprowadzenia marketing automation. Zdecydowana większość respondentów, bo aż 70% uznaje lepsze kierowanie wiadomości, jako najważniejszą zaletę automatyzacji marketingu. (Liana Technologies „Korzyści i wyzwania automatyzacji marketingu” (2017). Złotą zasadą jest lepsze poznanie swojej grupy docelowej. Znając potrzeby, motywacje i zainteresowania potencjalnych klientów, możemy podejmować skuteczniejsze działania marketingowe. Dodatkowo, podstawową korzyścią z automatyzacji marketingu dla marketerów jest lepsza jakość leadów. 80% użytkowników automatyzacji marketingu odnotowało wzrost liczby potencjalnych klientów. Natomiast 77% odnotowało wzrost liczby konwersji.VB Insight „Marketing Automation, jak podjąć właściwą decyzję zakupową” (2015).

Najważniejsze cele strategii automatyzacji marketingu

marketing-automation-w-strategii-firmy

Marketing Automation w działaniach marketingowych

Manitu zapytał Natalię Piątek oraz Adriana Kaczkowskiego, jak oni wykorzystują marketing automation w działaniach marketingowych?

Natalia Piątek
mymautic.pl

W związku z gigantycznym rozwojem rynku rozwiązań marketing automation (MA), możemy śmiało stwierdzić, że jest to już rozwiązanie dla KAŻDEGO. Bowiem systemów jest ponad setka i prócz rozwiązań najdroższych, dedykowanych dla korporacji i największych sieci handlowych. Mamy również mniejsze, a nawet darmowe, na licencji Open Source. O ile, jednak gdy rozmawiam z przedstawicielami średnich i dużych przedsiębiorstw, świadomość wykorzystania MA jest wysoka. Koledzy z sieci handlowych są świadomi, że sprzedaż telefonu przedstawicielowi millenialsów, drukarki młodemu CEO lub laptopa osobie starszej, wymaga zastosowania zupełnie różnych podejść marketingowych. Działania muszą być spersonalizowane, oparte na demografii, psychografii, czy zachowaniach klientów. O tyle w przypadku mniejszych firm jest to często kłopot. Nierzadko słyszę „to nie dla mnie”, „co ja z tym systemem zrobię?”. Przyjrzyjmy się przykładom.

Przykłady zastosowania Marketing Automation

Spróbuj sobie wyobrazić, że prowadzisz mały salon piękności. W systemie marketing automation możesz gromadzić informacje, kiedy Twoi klienci obchodzą urodziny. Dzięki temu zaoferujesz im specjalną zniżkę w dniu ich urodzin i prześlesz ją dowolnym kanałem, na przykład sms’em. Poprzez MA możesz również wysyłać specjalne oferty “przypominajki”. Dzieje się to na podstawie ostatnio wykonanych zabiegów i na podstawie częstotliwość wizyt, wiedząc, że np. kobiety paznokcie robią średnio 1×3 tygodnie 😉

marketing-automation

Powiedzmy, że filarem Twojej działalności są tłumaczenia. Klienci poprzez Twoją stronę internetową, mogą wysłać teksty do wyceny tłumaczenia, wypełniając formularz www. W kwestionariuszu wprowadzą dane kontaktowe, wskażą język tłumaczenia, czas, podepną bezpośrednio plik tekstu wymagający przełożenia, pozostawią także zgodę na przyszłe kontakty z Twojej strony. Każde zapytanie przypisane zostanie automatycznie do odpowiedniego tłumacza. A dzięki gromadzeniu wszystkich danych w marketing automation, możesz tworzyć segmenty ze względu na grupy językowe, informować o nowościach. Np. dodaniu możliwości sprawdzania tekstu przez native’a języka rosyjskiego, a także przesyłać personalizowane oferty i rabaty. Skonfigurowany odpowiednio remarketing pozwoli także wyświetlać dostosowane reklamy w mediach społecznościowych.

A może organizujesz webinaria, szkolenia, konferencje czy targi? Marketing Automation może Ci pomóc w zarządzaniu rejestracjami. Mailowo możesz poinformować o rozpoczęciu zapisów, ogłaszać prelegentów, a sms’owo np. o ostatnich wolnych miejscach. Raz skonfigurowane i dopracowane mechanizmy pozwolą Ci na wielokrotne ich powielanie i wykorzystywanie.

Poznaj funkcje Marketing Automation

Funkcje marketing automation, takie jak monitoring kontaktów, formularzy, mailingów, sms’ów i innych aktywności, mogą pozwolić Ci zrozumieć wzorce potrzeb konsumentów i nawyki zakupowe, które mają wpływ na podejmowane przyszłe decyzje. Wg Gartnera, firmy, które zautomatyzują marketing, odnotują wzrost przychodów o 10% lub więcej, w ciągu 6-9 miesięcy… i nie mieli na myśli wyłącznie największych.

Natalia Piątek

Projektowałam i zarządzałam kampaniami sprzedażowymi i badaniami dla takich firm jak: Siemens PLM Software, IFS Polska, IBM, PSI, EIP, Infor ERP Cloud Software, czy GATX Rail Poland. Obecnie obsługuję kampanie i wdrażam marketing automation Mautic. Skutecznie przekładam oczekiwania klienta na język designerów, programistów, czy marketingowców, bo wierzę, że w dobrej komunikacji tkwi sekret. W wolnych chwilach walczę o każdy oddech na crossfitowych WOD’ach.

marketing-automation-w-dzialaniach-marketingowych-adrian-kaczkowski

Adrian Kaczkowski
Head of marketing automation and strategy

Automatyzacja marketingu polega na wykorzystaniu oprogramowania do automatyzacji wielu zadań związanych z kanałami marketingowymi, którymi obecnie zarządza dana firma. Najbardziej zaawansowanym segmentem rynku jest w tym momencie E-commerce. Najlepszym przykładem dobrej automatyzacji jest Amazon, czy też np. Allegro.

Najczęstszą formą automatyzacji marketingu jest automatyzacja e-mail marketingu. Możesz zautomatyzować cały proces e-mail marketingu, od potwierdzenie zapisania się do newslettera klienta do zdefiniowania całej sekwencji na podstawie zachowań klienta. Dla mnie osobiście automatyzacja zaczyna się dopiero wtedy, kiedy automatyzujemy komunikacje w przynajmniej 3 różnych kanałach, jak strona www, email, czy też np. Livechat.

Oznacza to, że gdy potencjalny klient zdecyduje się na otrzymywanie wiadomości e-mail, możesz wysłać im sekwencję wiadomości zaprojektowanych w celu zwiększenia ich zainteresowania produktem lub usługą. Następnie dostosować wiadomości automatycznie na podstawie ich zachowania oraz preferencji. Innymi słowy prawdziwa automatyzacja marketingu polega na tym, że wysyłasz właściwą wiadomość, do właściwego klienta, we właściwym czasie oraz preferowanych przez klienta kanale. Bez systemu, które centralizuje dane o zachowaniach klienta z różnych źródeł w jednym miejscu nie byłoby to możliwe.  

Workflow automatyzacji

Każda prowadzona kampania jest kontrolowana przez tzw. workflow automatyzacji. Jest to szereg reguł oraz warunków, które tworzysz, aby kontrolować zawartość otrzymywaną przez odbiorcę. Workflow automatyzacji to również działania, które należy podjąć, aby ją otrzymać.

Jeśli klient dokona niewielkiego zakupu, system do automatyzacji marketingu może automatycznie dodać taką osobę do segmentu ,,first time buyer” i wysłać im np. Rekomendowane treści/produkty, która ma zachęcić ich do ponownego powrotu/zrealizowania ponownych zakupów/podpisania umowy o świadczenie usług lub realizacji dowolnego innego celu.

Jeśli klient odwiedza określoną stronę w witrynie, możesz oznaczyć go dowolnym tagiem lub atrybutem. Następnie ustaw warunek, żeby wysłać treść związaną z tematem, który jest dla niego interesujący. Może to być np. po 3 godzinach od zakończenia sesji klienta na stronie.

marketing-automation-w-dzialaniach-marketingowych

W pewnym sensie automatyzacja marketingu pozwala reagować na zachowania klientów tak, jak robiłaby to prawdziwa osoba. MA pozwala na zautomatyzowanie działań marketingowych, przy jednoczesnym zachowaniu znaczenia komunikatu dla każdego klienta z osobna. Możesz nawet skorzystać z automatyzacji marketingu, aby zidentyfikować potencjalnych klientów na twojej stronie lub aplikacji mobilnej i uwzględnić je w raportach sprzedaży.

Efektem końcowym jest zoptymalizowany proces marketingowy, który prowadzi samodzielnie do potencjalnych klientów. Zespół zyskuje więcej czasu na skupienie się na dużych zadaniach obrazowych. Należą do nich: konwersja potencjalnych klientów na klientów płacących, czy też analizie działań konkurencji.

Należy też pamiętać, że automatyzacja marketingu nie należy do najprostszych obszarów i jeśli brakuje Ci odpowiednich kompetencji lub czujesz, że Twoja wiedza się wyczerpała to polecam skorzystać ze szkoleń oraz konsultantów, bo unikniesz, dzięki temu wielu porażek projektowych oraz przeciągających się wdrożeń.

Adrian Kaczkowski

Od 5 lat związany z obszarem automatyzacji marketingu. Na swoim koncie ma ponad 30 zrealizowanych projektów z zakresu Marketing Automation oraz opracowania strategii komunikacji omnichannelowej. Ma doświadczenie we wdrażaniu zaawansowanych strategii w takich branżach, jak automotive, retail, bankingu, a szczególnie w obszarze e-commerce. Jest w trakcie opracowania autorskiej metodologii wdrożeniowej rozwiązań klasy marketing automation na podstawie gry karcianej oraz elementów Service Designu.

manitu_pyta._150

Manitu podsumował – Marketing Automation w działaniach marketingowych

Tak wygląda sytuacja na polskim rynku. Natomiast jak prezentują się realia pośród globalnych przedsiębiorstw?

Okazuje się, że w ciągu najbliższych dwóch lat, dodatkowe 21% liderów marketingu planuje korzystać z platformy automatyzacji marketingu. – Salesforce „State of Marketing” (2017). Zaskakująco prezentują się wyniki raportów, omawiających rezultaty posiadania marketing automation. Otóż nawet 1/3 respondentów uważa, że MA nie przynosi im żadnych korzyści. Ponadto pozostali managerowie, stanowiący 74%, uznali że marketing automation jest korzystny lub bardzo korzystny dla ich firm. Circle Research „Automatyzacja analizy raportów porównawczych” (2015). Te zestawienia, dynamicznie zmieniają się w przeciągu ostatnich lat. 

Ogólnie rzecz biorąc, trudno jednoznacznie określić jak duże korzyści przyniesie tobie wdrożenia MA. Manitu wie, że wiele czynników wpływa na wynik ROI z marketing automaton. W zależności od dotychczasowych działań zespołu handlowego, oferty, świadomości marki, liczby i opinii aktualnych klientów oraz stopnia dopasowania treści do targetu, nie jest on taki sam dla każdej firmy. Pamiętajmy, że marketing automation dostarcza nam wiele danych, jednak to, w jaki sposób je wykorzystamy, zależy od nas. Na koniec, Manitu radzi, aby czas po którym oczekujemy pojawienia się wymienionych korzyści, nie był zbyt krótki. Okazuje się, że aż 63% ankietowanych firm, spodziewa się zwrotu z inwestycji po 6 miesiącach, od wprowadzenia MA. Ascend2 „Marketing Automation Trends Survey” (2016).  



Wideokonferencja co to jest?

Wideokonferencja Wideokonferencje to coraz chętniej wybierana forma spotkań biznesowych. Po pierwsze dlatego, że skraca odległość pomiędzy uczestnikami spotkania. Dzięki wideo,...
Czytaj więcej
Dlaczego z wirtualnej centrali 3CX korzysta tak wiele światowych firm?

Dlaczego z wirtualnej centrali 3CX korzysta tak wiele światowych firm?

Wirtualna centrala 3CX codziennie wspiera zarządzanie połączeniami w przedsiębiorstwach na całym świecie. Działa na zasadzie maszyny, która scala nie tylko...
Czytaj więcej

Co to jest predictive dialer

Predictive dialer Predictive dialer to Bugatti wśród dialerów. Predictive dialing to model, opierający się na algorytmach sztucznej inteligencji. W zależności...
Czytaj więcej
Komunikacja z klientem bez dodatkowych inwestycji

Komunikacja z klientem bez dodatkowych inwestycji

Komunikacja jest kluczem do sprawnego działania firmy, która musi prowadzić dialog  ze swoimi pracownikami, sprzedawcami, inwestorami, a zwłaszcza klientami. Według...
Czytaj więcej

Skill Based Routing

Skill based routing to nowoczesna funkcja central telefonicznych np. 3CX oraz systemów Contact Center. Polega na przekierowaniu połączenia do odpowiedniego...
Czytaj więcej
5 najważniejszych zasad budowania pozytywnego doświadczenia klienta

5 najważniejszych zasad budowania pozytywnego doświadczenia klienta

Co to jest doświadczenie klienta? Customer Experience (CX), czyli doświadczenie klienta to postrzeganie przez klientów, jak Twoja firma ich traktuje....
Czytaj więcej
Customer Care Festival

Customer Care Festival

Już w najbliższy poniedziałek, będziemy mieli przyjemność spotkać się z Wami, na największym wydarzeniu, branży CUSTOMER CARE. A mianowicie na...
Czytaj więcej
5 korzyści wirtualnej centrali VoIP w biznesie

5 korzyści wirtualnej centrali VoIP w biznesie

Wirtualna centrala voip lub wirtualna centrala telefoniczna w chmurze jak sama nazwa wskazuje jest oparta na technologii voip. VoIP to...
Czytaj więcej
5 wskazówek jak obniżyć koszty contact center, bez wpływu na jakość obsługi

5 wskazówek jak obniżyć koszty contact center, bez wpływu na jakość obsługi

Contact center, ze względu na duże zaangażowanie zasobów ludzkich, stanowiących najwyższy odsetek kosztów działalności operacyjnej, generuje dla przedsiębiorstwa duże koszty....
Czytaj więcej
Integracja Systell Contact Center z Messenger

Integracja Systell Contact Center z Messenger

Nasz System Contact Center jest nieustannie ulepszany. Chcemy, aby Wasze codzienne czynności związane z obsługą klienta, były coraz efektywniejsze. Dlatego...
Czytaj więcej